پیامبر خدا و فراموشکاری؟
اگر پیامبر(ص) معصوم است پس چرا در قرآن گفته شده: اگر شیطان تو را به فراموشی افکند، بعد از اینکه به یادت آمد، با ستمگران منشین؟!

یکی از مباحث جنجالی و چالشبرانگیز نزد علمای شیعه و سنی، بحث عصمت پیامبران الهی است. قریب به اتفاق اندیشمندان اسلامی، اصل وجود عصمت را شرط ضروری نبوت انبیاء میدانند اما در حدود و چگونگی آن اختلاف نظر دارند. مثلا همگی در اینکه پیامبران در دو مرحله تلقی(دریافت) وحی و ابلاغ آن، دارای مقام عصمتاند، اتفاق نظر دارند اما در اینکه آیا انبیاء در مرحله انجام تکالیف دینی و همینطور فعالیتهای عادی زندگانی نیز نسبت به گناه، خطا، نسیان و سهو، مصونیت دارند یا خیر؟ بین آنها اختلاف نظر وجود دارد. برخی از اهل تسنن، ارتکاب گناه، خطا، سهو و نسیان را بر نبی جایز میدانند. اما کثیری از علمای شیعه - جز شیخ صدوق و استادش ابن ولید- نسبت به پیامبران به مقام عصمت مطلق یعنی عصمت از گناه و عصمت از خطا اعم از نسیان و سهو باور دارند.





قرآن ! من شرمنده توام اگر از تو آواز مرگی ساخته ام که هر وقت در کوچه مان آوازت بلند می شود همه از هم می پرسند " چه کس مرده است؟ "